Шукати в цьому блозі

Урок 23 квітня

 Тема уроку: Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук


Перегляньте відео з даної теми 
Уважно опрацюйте матеріал  підручника § 38
Зробіть короткий конспект уроку.

Пригадайте схему класифікації речовин.



1. Перш за все нагадайте, що ми називаємо речовинами? (Все з чого складаються фізичні тіла)
2. Як класифікуються речовини? (В залежності від ознаки класифікації:
а) за походженням: неорганічні і органічні;
б) за чистотою: чисті і суміші;
в) за складом: прості і складні)
3. Які речовини називаються складними? (Речовини, що складаються із двох і
більше хімічних елементів
4. Як класифікуються складні речовини? На які класи сполук вони поділяються?
( Оксиди, основи, кислоти солі)


5. Які речовини називаються оксидами, які властивості характерні для них?
(Оксиди - складні речовини, що складаються із двох хімічних елементів, одним з яких є Оксиген. Валентність Оксигену в оксидах дорівнює II. Поділяються на класи: основні, кислотні, амфотерні. Можна добути взаємодією простих речовин з киснем.)
6. Які сполуки називають основами?
(Основи - складні речовини, що складаються із атомів металів і групи ОН. Група І - валентна, тому її кількість залежить від валентності атомів металу. Поділяють на луги і нерозчинні у воді сполуки).
7. Кислоти, їх класифікації.
(Кислоти - складні речовини, які складаються із атомів Гідрогену і кислотного залишку. Валентність кислотного залишку визначає кількість атомів Гідрогену в сполуці. Класифікують в залежності від ознаки: за наявність Оксигену і за кількістю Гідрогену).
8. Які сполуки називають солями?
(Солі - складні речовини, які утворені атомом метшіу і кислотного залишку. Розподіляються на нормальні (середні), кислі, основні)

Таким чином ми з вами повторили класифікацію неорганічних сполук, а на сьогоднішньому уроці спробуємо з’ясувати чи існують зв’язки між різними класами речовин, чи можна переходити від одного класу речовин до інших, (тобто познайомимося із «Генетичним зв’язком між класами органічних сполук». 
Що ж ми розуміємо під генетичним зв’язком?
У перекладі з грецької генетичний означає — такий, що стосується похо¬дження, вивчає розвиток чого-небудь.
Розглядаючи хімічні властивості сполук різних класів, можна простежити, як вони пов’язані за походженням, тобто скласти генетичні ряди, в яких простежується споріднений зв’язок між класами неорганічних сполук. 
Генетичний зв’язок — це зв’язок між речовинами різних класів, що ґрунтується на взаємоперетворенні речовин і показує походження одних речовин від інших.
Знання генетичних зв’язків пояснює різноманітність класів неорганічних сполук і речовин у природі, відкриває перед ученими перспективи створення нових речовин.
Було давно помічено, що речовини, які беруть свій початок від простих речовин — металів, суттєво відрізняються за влас¬тивостями від речовин, що беруть початок від неметалів. Тому розрізняють два генетичних ряди: генетичний ряд металів та генетичний ряд неметалів.
Генетичний ряд металів. Генетичний ряд металів має такий
вигляд: 
метал —> основний оксид —>основа (луг) —> сіль.
Метал, що започатковує генетичний ряд, наявний в усіх його складних речовинах, наприклад:
                           
Ca —> CaO —>Са(ОН)2 —>СаС12
1) 2Са + 02 = 2СаО;
2) СаО + Н20 = Са(ОН)2;
3) Са(ОН)2 + 2НС1 = СаС12 + 2Н20.
Зверніть увагу:
Правило генетичних зв’язків:
1. Кількість стрілочок у схемі відповідає кількості рівнянь хімічних реакцій, які необхідно скласти.
2. Сполуки, записані перед стрілочкою, обов’язково мають вступити в хімічну реакцію.
3. Сполуки, записані пір ля стрілочки, мають утворитися внаслідок реакції.

Проте, як вам відомо, нерозчинну основу не можна добути з оксиду, піддавши його взаємодії з водою. Тому генетичний зв’язок ускладнюється на одну ланку:
метал —> основний оксид —>сіль —> основа —> інша сіль.
Для заліза та сполук  Феруму він має вигляд:
       
Fe —> FeO—> FeS04 —> Fe(OH)2 —> FeCl2

1) 2Fe+O2=2FeO
2) FeO + H2SO4=FeSO4+H2O
3) FeSO4+2NaOH =Fe(OH)2   +Na2SO4
4) Fe(OH)2+2HCl= FeCl2+2H2O
1. Генетичний ряд неметалів. Генетичний ряд неметалів вибудовується за тим самим принципом, що й металів, лише гідрат оксиду в ньому не основа, а кислота:
неметал —> кислотний оксид —>  кислота —> сіль.
Розглянемо генетичний ряд неметалів на прикладі сірки:
        
S  —> S02  —> Н2S03  —> К2S03
1) S + 02 = S02;
2) Н20 + S02 = Н2S03;
3) 2КОН + Н2S0З = К2S03 + 2Н20.
2. Генетичний ряд неметалів, у якому основою виступає нерозчинна кислота. Цей ряд можна представити за допомогою таких перетворень: 
неметал —> кислотний оксид —сіль —> кислота —> кислотний оксид —> неметал. 
Наприклад, генетичний ряд Сіліцію: 
   
Si —> SіO2 —> Na2SiО3 —> Н2 SіО3 —> SiO2 —> Si.
1) Si + O2 = SіO2
2) SіO2 + 2NaОH = Na2SiО3 + Н2 О
3) Na2SiО3 + 2НCl = 2NaCl + Н2SiО3
4) Н2SiО3 = SiО2 + Н2 О
5) SiО2 = Si + О2
Cхеми 1 і 2 можуть змінюватися. У загальному вигляді така схема матиме набагато більш складну структуру. Наприклад, схема 3.




Генетичний зв’язок класів неорганічних сполук. Схема 3.

Аналогічно можна одержати кислоту із солі, оксиди з основ і кислот, чисті метали й неметали з їхніх оксидів і солей і т. д. 


Отже, ви ознайомилися з типовими варіантами генетичних рядів металів і неметалів.
Проте необов’язково, щоб з утворенням солі генетичний ряд завершувався. Його можна продовжити і, зокрема, у зворотному напрямі:

Cu —> CuO —> CuS04 —>Cu(OH)2 —> CuCl2   —> Cu(OH)2 —> CuO —> Cu
1) 2Cu + 02 = 2CuO;
2) CuO + H2S04 - CuS04 + H20;
3) CuS04 + 2KOH - Cu(OH)2 + K2S04;
4) Cu(OH)2 + 2HC1 - CuCl2 + 2H20.
5) CuСl2 + 2NaOH = Cu(OH)2 + NaCl
                   t
6) Си(ОН)2 —> CuO + Н20;
                        t
7) CuO + Н2 —> Cu + Н20.

Ми теоретично виконали ряд перетворень, а тепер цей ряд перетворень виконаємо практично.
Виконайте завдання:

  1. Дано ряд речовин: Са(NО3), Н2S04, Са(ОН)2, SiО2, Са, А1(0Н)2, Н8, СаО, РеS04, Р205. Випишіть речовини, що утворюють генетичний ряд; складіть схему цього зв’язку, напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна його здійснити.
  2. Скласти схему генетичного зв’язку для калію, записати рівняння реакцій.
Фото роботи завантажте в папку "Домашня робота 23 квітня" за посиланням



Бажаю успіхів!

Немає коментарів:

Дописати коментар